Svoje FQ si otestovali už tisícky Slovákov

13.11.2012

Začiatkom septembra predstavila Nadácia PARTNERS projekt venovaný finančnému vzdelávaniu. Slovensko ho spoznalo pod názvom Deň finančnej gramotnosti. Jednou z prvých celoslovenských aktivít je FQ test národa. Prostredníctvom tohto testu si každý, koho zaujíma, ako sa orientuje vo svete peňazí, môže zistiť svoj finančný kvocient. V priebehu dvoch mesiacov výzvu otestovať si svoje finančné zručnosti prijalo viac ako 10 000 Slovákov.

Nadácia PARTNERS poverila v auguste 2012 nezávislú prieskumnú agentúru Focus realizáciou prieskumu finančnej gramotnosti Slovákov. Prieskum sa zameral na základné poznatky z oblasti ekonómie, bankovníctva, poisťovníctva, investovania a dôchodkov, a tiež na konkrétne finančné správanie. Výsledky hovoria samy za seba – téma finančného vzdelávania je viac než aktuálna.

Následne dala Nadácia PARTNERS možnosť každému otestovať si svoje FQ prostredníctvom online testu na webe www.fqtest.sk.Túto možnosť využili už tisícky ľudí. Analýza návštevnosti ukázala, že ju navštívilo viac ako 12 000 návštevníkov, počas prvých týždňov to bolo priemere takmer 500 za deň. Väčšina z nich nepatrila iba k zvedavcom, svoje FQ si otestovalo viac ako 90 %. Finančnú gramotnosť si tak ku koncu októbra preverilo  viac ako 11 000 ľudí. „Návštevnosť a vyplnenosť FQ testu presahujúca 10 000 nás mimoriadne teší. Naším cieľom je, aby si ľudia uvedomili dôležitosť finančného vzdelávania a odborného zázemia pri finančných rozhodnutiach. Čím viac budú ľudia peniazom rozumieť, tým je pravdepodobnejšie, že sa dopracujú k finančnej stabilite,“ konštatuje Jana Mokráňová, členka správnej rady Nadácie PARTNERS.

FQ test vychádza z prieskumu finančnej gramotnosti. Ten určil priemernú úroveň finančnej gramotnosti Slovákov. Tá v teste reprezentuje počet 100 bodov. V online forme si teraz môže každý overiť, či sa nachádza nad celonárodným priemerom, alebo jeho finančné vedomosti nedosahujú úroveň priemerného Slováka. Test umožňuje podeliť sa s výsledkom testu na Facebooku.

 

Projekt Deň finančnej gramotnosti

Keďže Slovensko doteraz nemalo špeciálny program na odstraňovanie nedostatkov vo finančnom povedomí, Nadácia PARTNERS sa rozhodla požiadať UNESCO o registráciu dňa 8. 9. ako medzinárodného dňa finančnej gramotnosti, a tým upozorniť na potrebu zvyšovania finančnej gramotnosti obyvateľstva. Zámer projektu Deň finančnej gramotnosti je však omnoho širší. Jeho cieľom nie je iba zmapovanie úrovne finančnej gramotnosti na Slovensku, ale následne sa aj cielenými vzdelávacími činnosťami aktívne podieľať na jej zvyšovaní. O projekte Deň finančnej gramotnosti, ako aj o prieskume finančnej gramotnosti Slovákov, ktorý Nadácia PARTNERS zastrešila, nájdete viac informácií TU