Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

VRECKOVÉ NEMÁ TAKMER PÄTINA STREDOŠKOLÁKOV Z FINANČNEJ OLYMPIÁDY

05.05.2022

„Financie si treba plánovať od prvého vreckového,“ myslí si viac než polovica stredoškolákov zapojených do jubilejného desiateho ročníka vedomostnej súťaže Finančná olympiáda. No napriek tomu je medzi nimi takmer pätina takých, ktorí prístup k vlastnému vreckovému nemajú. Zistenie priniesla Nadácia PARTNERS, ktorá sa v poslednom ročníku súťaže pýtala vyše 8 000 žiakov stredných škôl a osemročných gymnázií z celého Slovenska aj na ich vzťah k vlastným peniazom. V súťažnom teste a vo všetkých troch kolách 10. ročníka Finančnej olympiády najlepšie obstála Zuzana Kečkéšová z Gymnázia v Nových Zámkoch, ktorá získala hlavnú cenu MacBook značky Apple, finančnú odmenu 1 000 eur pre svojho pedagóga a ďalších 1 000 eur pre svoju školu.

Aj na toto sa pýtala Nadácia PARTNERS účastníkov Finančnej olympiády v krátkom prieskume. „Zaujímalo nás, aký vzťah majú mladí ľudia k svojim vlastným peniazom. Či si vedia sporiť a plánujú finančné kroky, či sa otvorene doma o peniazoch s rodičmi rozprávajú, ale aj čo by urobili v prípade, že by vyhrali 1 000 eur,“ hovorí Jozef Bartánus, správca Nadácie PARTNERS.

Viac než tretina súťažiacich (38 %) by si výhru v plnej výške odložila na sporiaci účet, ďalších  31 % stredoškolákov by si sumu rozdelilo pol na pol, pričom jedna polovica by išla na voľnočasové aktivity a tá druhá do rezervy. Posledná približne tretina respondentov by peniaze použila na prilepšenie k vreckovému v ďalších rokoch, alebo by peniaze minula na letné cestovanie, nový mobil, notebook či inú drahú elektroniku.

MOJE VRECKOVÉ – MOJA STAROSŤ

Rodičia sa do vreckového stredoškolákom z Finančnej olympiády takmer vôbec nestarajú, ukázal prieskum. Približne polovica dostane len z času na čas kontrolnú otázku, čo si z vlastných peňazí zaplatila, a až 27 % má nad vreckovým plnú kontrolu. „Vlastné peniaze sú v živote mladých ľudí veľmi dôležité. Učia sa pri nich plánovať, správať sa zodpovednejšie a rozumnejšie hospodáriť, čo je veľmi silná devíza v dospelosti. Tí, ktorí vreckové nedostávajú, majú v živote ťažšiu štartovaciu čiaru,“ vysvetľuje správca nadácie. Spomedzi vyše 8 000 stredoškolákov zapojených do súťaže vreckové nedostáva takmer pätina. Z tých, ktorí, naopak, majú vlastné peniaze, si až 40 % poctivo každý mesiac tretinu odloží. Rovných 31 % si sporí, len ak im na konci mesiaca ostanú voľné peniaze, a približne 9 % ho minie celé do centu. Vzdelávacie aktivity, ako je aj samotná Finančná olympiáda,  prinášajú zaujímavé informácie, ale i praktické príklady, ako sa naučiť financie rozumnejšie plánovať a pripraviť sa na plnohodnotný finančný život v dospelosti.

REKORDNÝ ROČNÍK FINANČNEJ OLYMPIÁDY  

Jubilejný 10. ročník Finančnej olympiády priniesol rekordnú účasť. Do súťaže sa prihlásilo až 8 042 stredoškolákov z viac ako 300 stredných škôl a osemročných gymnázií, čo je doposiaľ najviac od uvedenia súťaže. Prvé otvorené kolo súťaže sa začalo 2. novembra 2021 a súťažiaci v ňom vypĺňali online test a súčasne odpovedali aj na otázky v prieskume. Do druhého kola postúpilo 500 najlepších riešiteľov, pričom do testu sa mohli zapojiť až do 6. apríla 2022. Vo finálovom kole sa v priestoroch Nadácie PARTNERS 3. mája stretlo 20 súťažiacich s najvyšším počtom bodov.

VÍŤAZI 10. ROČNÍKA FINANČNEJ OLYMPIÁDY 

1.miesto: Zuzana Kečkéšová
Gymnázium, M. R. Štefánika 16, Nové Zámky
získava Apple MacBook pre študenta, 1 000 eur pre pedagóga a 1 000 eur pre školu 

2. miesto: Zdenka Vilhanová
Gymnázium, Štúrova 849, Detva
získava Apple iPad pre študenta, 750 eur pre pedagóga a 750 eur pre školu

3. miesto: Marko Kohut
Gymnázium T. Vansovej, 17. novembra 6, Stará Ľubovňa
získava Apple iPhone SE pre študenta, 500 eur pre pedagóga a 500 eur pre školu

    

Všetky informácie o priebehu či pravidlách súťaže sú dostupné na súťažnej stránke www.financnaolympiada.sk.